Wat wil je reserveren?
Sauna entree luxe arrangementen
Badenkaart of wellnesscard?
Ik heb een badenkaart Ik heb een wellnesscard
Entree voucher?
Ik heb een voucher
DE NL

Sauna en zwangerschap

Ben je gewend om regelmatig de sauna te bezoeken en wil je deze goede gewoonte ook tijdens je zwangerschap voortzetten? Dan is het fijn om te weten dat zwangerschap en saunabezoek goed samen kunnen gaan. De diepe ontspanning komt zowel moeder als kind ten goede en kan mogelijk zelfs de bevalling ten goede komen. Ook de stimulatie van de bloedsomloop van moeder en kind is een voordeel en het vochtverlies door transpiratie voorkomt dat het lichaam te veel vocht vasthoudt. Wel zijn er een paar zaken waar je rekening mee moet houden.

Heb je nog nooit de sauna bezocht en wil je tijdens je zwangerschap de sauna eens proberen om heerlijk te kunnen ontspannen? Dan moet je wat voorzichtiger zijn. Je lichaam moet aan de omstandigheden van een sauna wennen en zich aanpassen, wat mogelijk tijdens de zwangerschap extra stress voor het lichaam betekent. Je doet er goed aan eerst met je arts over het saunabezoek te overleggen.

Sauna tijdens de eerste 14 weken van de zwangerschap

Over het algemeen word het afgeraden in de eerste 14 weken van de zwangerschap de sauna te bezoeken. Dit is uit veiligheidsoverweging, aangezien de stijging van de lichaamstemperatuur in de sauna in de vroege zwangerschap mogelijk een wat grotere kans geven op een aangeboren afwijking bij de baby (bron: https://www.gezondvgz.nl).

Sauna na de eerste drie maanden van de zwangerschap

Als je meer dan drie maanden zwanger bent en de sauna wilt bezoeken, dan moet je bij het saunabezoek op een aantal zaken letten:

  • Een te hoge stijging van de lichaamstemperatuur (kunstmatige koorts) kan nadelig zijn voor de baby, dus verblijf niet meer dan 10 minuten in de sauna en ga niet in het heetste gedeelte zitten. Houd hier ook rekening mee bij het nemen van een warm bad of bij gebruik van een zonnebank.
  • Tijdens de zwangerschap verandert de hormoonhuishouding van het lichaam, waardoor je lichaam mogelijk anders kan reageren op het saunabezoek dan je gewend bent. Let goed op je lichaam en verlaat direct de sauna als jij je niet goed voelt. Door verwijding van de bloedvaten daalt bijvoorbeeld de bloeddruk en kun je duizelig worden of flauwvallen. Ga dus altijd samen met iemand (partner of vriendin) naar de sauna.
  • Zorg dat de afkoeling na de sauna niet te abrupt geschiedt. Gebruik bijvoorbeeld de douche in plaats van het ijskoude dompelbad.
    Sauna in de laatste 6 weken van de zwangerschap
  • De laatste vier tot zes weken van de zwangerschap kun je al een beetje ontsluiting hebben, waardoor er in theorie een grotere kans hebt op een infectie. Ook in deze periode van jouw zwangerschap wordt daarom, net als voor de eerste 14 weken, een saunabezoek afgeraden.

Toch liever geen bezoek aan de sauna tijdens je zwangerschap?

Het bezoek aan de sauna tijdens de zwangerschap is genieten voor moeder en kind, mits de veiligheid en gezondheid van beiden in acht wordt genomen. Vergeet dus niet bij reservering aan te geven dat je zwanger bent, zodat wij de speciaal voor jou geschikte faciliteiten en behandelingen kunnen aanbieden.

Kies je er echter voor om tijdens zwangerschapsperiode geen gebruik te maken van de sauna, dan kun je je laten verwennen met een van onze speciale gezichtsbehandelingen, lichaamsbehandelingen of massages zoals de zwangerschapsmassage. Als je verder nog vragen of opmerkingen hebt helpen onze medewerkers je graag verder.

Maak je dag compleet

Boek een fijne massage

Naar onze behandelingen

Sauna is gezond!

Vijf redenen om regelmatig naar de sauna te gaan.

Maak een keuze.